Island

Ja, nu är det lite mer än en vecka sen man kom hem från Island. Efter ha smält ner allt man har sett och upplevt, känns det dags att visa upp några bilder! Jag fotade inte så mycket med mobilen, ville hellre titta med egna ögonen. Med engångskameror fotade jag utvalda motiv, hoppas att de blir bra bilder. Trots dessa fotade jag lite grann ändå! Varsågod!!

Tringvellir.

Strokkur i båda "vilande" och "aktiv". De spruts upp hett vatten var tio minuter på cirka 20 meter. Är så imponerande av naturen, som kunde koka upp vattnet och spruta upp de ur marken helt själv?!

Bredvid Strokkur finns världens näst "största" gejser som heter Geysir och sprutade upp vattnet på 80 meter. Stod och väntade en stund på att de skulle spruta upp vattnet, men inget hände. Tur att vi gav upp efter en stund, för vi läste efterhand att Geysir hade sin senast utbrott år 2012. Hahah.

Vägen som vi körde har numret 1 som namn! Det ledde oss runt hela Island med sin 1400 kilometer!

Trots jag tappade bort min körkort och har inte mitt namn på hyrebilskontrakt, körde jag en del av resan. Är verkligen glad för det, man blir förbluffad av hur fint det är i Island. Men ibland somnar man nästan, vissa bitar av vägen har skittråkig miljö att titta på. Bara släääääättt överallt.

Gullfoss. En väldig populär och fin vattenfall.

Seljalandsfoss. En vattenfall som man kunde gå runtom vattnet, ganska coolt det! Det har något myt över sig, om man gick runt kunde man se änglar.

Eyjafjallajökull. Det var kämpigt med namnet! Men nu har man sett berget med egna ögon och "eyja, tack ska du ha som flyttade min Thailandsresa med fem månader år 2010, *spott!*"

Skogafoss. Man kan aldrig få nog av vattenfall. Denna var verkligen vackert, önskar att man kunde få en sådan till utsikt från mitt framtida hus.

Här gick vi 4 kilometer fram och tillbaka, 8 kilometer totalt. Man kunde se havet redan vid start, så det kändes verkligen som evigheter innan man kom fram! Herregud.

En amerikansk förstörd flygplan på stranden helt intill havet. Den störtade ner 1973, alla ombord överlevde men flygplanet fick stå kvar där sen dess. Coolt att se, men det är på gräns att det skulle vara värd 8 kilometer. Haha.

Havet och landskapet.

Någonstans fann vi en mystisk plats med massor högar med stenar. Försökte förstå historien, men tror att vi hoppar över den nu.

Jökulsarlon. Verkligen en av de vackraste jag någonsin sett. Även "sorgligaste". Man kunde se is som har gles ut från glaciären och flyter ut till havet. Sötvattnet som förvändlas till saltvatten helt självmant. Fångade en liten isbit och smakade på den, och det var verkligen rent och friskande.

Det var mest mulet och ibland tittar solen fram. Men alltid kallt var det, runt 14 grader men blåsigt. Ja det regnar ibland, så mycket så himlen blev mörkt. :)

Det finns får överallt i Island, de står oftast i par och helt utspridd över hela landskapet. Det finns inga fara för fåret, så dom behövde inte gå i flock för att överleva. Ibland ser man ett par vita prickar upp på berget, det kunde inte vara annat än två stycken får. Till exempel, här i bild, mötte vi fårpar när vi körde uppför berget för att komma över berget.

Dettifoss. Europas "most powerful" vattenfall. Denhär var mycket imponerande att se på, man kunde se hur mycket vatten som forsar neråt. Men vart kom all vatten ifrån? Trots jag vet ungefär vart, ändå undrar jag.

Precis vid Dettifoss var det coola miljön med kantiga stenar. Man får games of thornes-känsla. En bild ska man tas!

Som jag sa tidigare, Vägarna i Island är ibland slätt och trist, men ibland är det upp och ner och upp igen precis hela tiden. Här när vi kom fram till "toppen", såg vi något blått därborta.

Wow, en liten sjö som är en varm källa och är verkligen blått! Det finns skyltar runtom sjön med text om strikt badförbjuden. Vissa vatten källor kunde nå 100 grader varmt, så de kokar. Så man måste verkligen akta sig för vattnet i Island. För flesta källor kunde se ut precis som vanlig vatten.

Akureyrakirkja. En kyrka i Akureyri. De var stängt när vi kom fram. Synd, skulle vilja se hur de såg ut därinne.

Utsikten över staden från kyrkan. Alla invånare i denna stad är lyckost.

I staden gick vi runt lite och såg gatukonst och stannade i en bokhandeln som säljer fika å stänger vid tio. Mer hann vi inte med, så hit ska jag återvända!

Stod och åt lite kvällmat vid bilen innan vi körde vidare till Reykjavik under natten. Det var dessa två man reste med, vet att jag har sagt många gånger nu. Men tack igen för resan!

Havet. Morgondärpå i Reykjavik åkte vi med en båt som kör ut i havet och letar efter val. Men tyvärr vi är en av de fåtal procent som fick inte se något val. Det sög som fan.

Men biljetten gäller i två år, så vi kan åka igen utan behöva betala igen. Turligt var att Val-museum ingår i biljetten också, så vi gick dit och kollade på 23 olika valar och delfiner i real storlek. Häftigt var det!

Gatukonst i Island är verkligen imponerande.

Resans allra sista resmål var Blue Lagoon. Här var det fyrtio grader varmt vatten bland stenar. Gick runt i vattnet och köpte smoothie från poolbar. Pratade om allt som har hänt under resan tills stängdags vid midnatten.

Då var det bara att dra till flygplatsen och väntade på flygplanet som går iväg klockan sju på morgonen. Väl på planet somnade jag direkt innan start och sov ända tills de landade i Västerås. wow, resan var verkligen mycket bra.

NI, alla måste verkligen resa någon gång till Island! Det finns inget att diskutera om.